Historie

vv Assendelft is opgericht op 21 april 1912, een van de oudste verenigingen van de Zaanstreek. Aanvankelijk een omnivereniging (atletiek) en later specifiek voetbal voor zowel prestatief als recreatief ingestelde sporters. De voetbalvereniging Assendelft staat centraal in de dorpsgemeenschap en de sociale cohesie stelt onze vereniging in staat, mede dankzij een groot vrijwilligerskorps en een sterk jeugd-en seniorenkader, tal van activiteiten te organiseren die de gemeenschapszin bevorderen. Zoals een groots opgezet darttoernooi, een toernooi voor de basisgroep van alle Assendelftse scholen (ong. 600 deelnemers), klaverjastoernooien etc. Daarnaast heeft elke jeugdgroep een eigen activiteit, variërend van een bezoek aan een interlandwedstrijd, het deelnemen aan internationale toernooien, het spelen van voorwedstrijden bij profclubs of een authentieke Sinterklaasavond voor onze jongste pupillen.

Onze jeugdafdeling, geleid door een beroeps jeugdcoördinator, beoogt alle selectie-elftallen op een 1e klasse niveau te laten spelen. Onze eigen jeugdafdeling vormt de voedingsbodem voor de latere doorstroom naar het 1e elftal. Ons 1e team bestaat voornamelijk uit eigen jongens. Vanwege de goede jeugdopleiding is ons 1e herenteam doorgestoten naar de 1e klasse. Ons jeugdvoetbalbeleidsplan met daaraan gekoppeld het stimuleringsfonds voor de jeugd via het jeugdbonusplan zijn ingrediënten en een leidraad om onze jeugdvoetbalspelers naar selectie-teams te begeleiden. Al deze activiteiten hebben, via een Intergrale Kwaliteitszorg sport-audit voor sportclubs, afgenomen door Sport-service Zaanstad, tot een hoge waardering voor ons kader geleid, waar we trots op zijn. Assendelft staat op de kaart in Zaanstad; hetgeen mede van invloed is geweest dat onze vereniging midden 2008 tot de aanleg van een kunstgrasveld, inclusief lichtmasten is overgegaan. Onze accommodatie is volledig op orde en deze mag mede door de inzet van veel vrijwilligers gezien worden. De authentieke ligging tegen de Veenpolderdijk past bij onze vereniging. Assendelft is een moderne vereniging die voldoet aan de hedendaagse normen, waarbij het echte dorpse karakter behouden is gebleven. Vanuit die optiek is het prettig toeven bij onze vereniging. Voor de echte Assendelvers is dit geen geheim; voor de nieuw ingezetenen een uitdaging om daar lid van te mogen zijn.